Under augusti månad har många drabbats av PrizeKing- och PrizeChief-bedrägerierna från SMS-nummer 72144. Allt börjar med att man får ett SMS om att man har beställt en prenumeration på PrizeChief eller PrizeKing. Därefter debiteras 40–50 kr i veckan på mobilräkningen – utan att man själv aktivt har startat någon prenumeration.

Betaltjänst via SMS

På sidor som 180.se går det att läsa om drabbade som alla säger samma sak – de har inte beställt någon prenumeration. Ingen vet hur prenumerationen startat eller varifrån den kommer.

Etiska Rådet för Betaltjänster har sedan månadsskiftet juli–augusti tagit emot ett hundratal anmälningar gällande PrizeKing och PrizeChief. Polisen har tagit emot ett 40-tal anmälningar under 2019 – med en topp under augusti på ca 25 anmälningar. En del av anmälningarna till polisen har dock bara varit försök till bedrägeri, utan att några pengar har dragits från mobilräkningen. Polisen berättar också att det i dagsläget inte finns någon pågående förundersökning i ärendet.

CyberInfo har varit i kontakt med Dimoco, det företag som står för betaltjänstnumret 72144. Dimoco är en betaltjänstleverantör med bas i Österrike som verkar i hela Europa. De kan jämföras med till exempel PayPal – men med undantaget att Dimoco erbjuder betalningar via mobilräkningen.

Dimoco berättar att innehållsleverantören PrizeKing slank igenom deras säkerhetskontroller, men att de nu har stängt ner dem. Dimoco meddelar också att de kommer att återbetala alla som drabbats. De bekräftar också att PrizeKing ägs av Industrial Electronics, ett företag i Singapore.

PrizeChief

Har du fått SMS som ser ut som skärmdumpen ovan så kontrollera din mobilräkning.

Det är dessvärre inte första gången som Dimoco har råkat ut för denna typen av bedragare. Under 2014, även då i augusti månad, fick Etiska Rådet för Betaltjänster in anmälningar angående betaltjänstnumret 72144. Även vid det tillfället var det ingen av de drabbade som hade vetskap om att de hade beställt någon tjänst. Vid det tillfället var det fyra olika innehållsleverantörer som stod bakom bedrägerierna: Mobster, Sistemas Informaticos Espabit, Aradiaco och Next Level. Det går att läsa mer om detta ärendet hos Etiska Rådet för Betaltjänster. Den gången handlade det om att de drabbade hade klickat på olika banners som i sin tur hade startat prenumerationen.

ANNONS FÖR VÅRA EGNA BÖCKER Demonerna på internet

Men denna gången, med PrizeKing, verkar det däremot som om de drabbade inte ens har klickat på något.

Polisens Nationella Bedrägericenter berättar att denna typen av bedrägerier än så länge har varit relativt ovanliga i Sverige.

Skydda dig mot framtida bedrägerier

För att slippa råka ut för sådana här bedrägerier i framtiden är det enklast – och säkrast – att spärra betaltjänster helt och hållet hos din mobiloperatör. Hos många mobiloperatörer kan man göra detta själv under “Mina Sidor”. Det heter då oftast “Innehållstjänster”. Går det inte att spärra på egen hand kan du kontakta din operatör och be dem lägga in spärren.