Det finns många åtgärder vi kan vidta för att försvåra bedrägerier och ID-kapningar på internet. Här listar jag tre enkla åtgärder – som dessutom går snabbt att göra på egen hand.

Säkerhet

1. Kräv BankID vid fakturaköp

Hos de flesta e-handlare går att göra köp på faktura med endast ditt personnummer. Men ditt personnummer är lätt att få tag på – det är en offentlig uppgift i folkbokföringen. Det går att få tag i personnumret hos både Skatteverket och sidor som Merinfo med flera.

Klarna

Klarna är idag Europas största bolag inom finansteknologi12 och har således en stor marknad också i Sverige. På Klarnas hemsida går det att spärra så att ingen kan handla mot faktura med enbart ditt personnummer. Du måste då även verifiera din identitet med BankID. Observera dock att detta bara ger skydd hos de handlare som använder Klarna!

  1. Logga in på Klarna på klarna.se
  2. Klicka på ditt namn längst ner på skärmen till vänster
  3. Välj Data och säkerhet
  4. Välj BankID vid köp
  5. Aktivera funktionen BankID för alla köp (se bild nedan)

Klarna BankID

Det går även att aktivera spärren via Klarnas mobilapp.

I ett mejl till CyberInfo berättar Klarna att de har en lång rad säkerhetsmekanismer som övervakar alla köp för att förhindra bedrägerier.

Qliro

För tillfället erbjuder inte Qliro möjligheten att spärra fakturaköp så att BankID krävs vid alla köp. I ett mejl till CyberInfo meddelar Qliro dock att de kommer att lansera en lösning för detta, då kunder har hört av sig och efterfrågat funktionen.

Qliro meddelar också att det redan nu krävs BankID om man väljer en annan leveransadress än sin egna vid en beställning.

2. Stäng ditt kort för internetköp

Att stänga ditt kontokort för internetköp är en viktig åtgärd för att försvåra bedrägerier. Även om många svenska handlare och betaltjänster kräver BankID för att handla med kort, är detta fortfarande en frivillig säkerhetsåtgärd. Det är dessutom bara i Sverige som detta finns. Handlar du hos företag utanför Sverige krävs aldrig BankID. Då räcker det med kortnumret, utgångsdatumet och koden på baksidan av kortet. Följ instruktionerna nedan för just din bank.

Swedbank

Hos Swedbank går det öppna och stänga sitt kort för internetköp i både mobilappen och i internetbanken.

Via internetbanken

  1. Logga in på Swedbanks webbsida
  2. Klicka på Konton och kort i menyn till vänster
  3. Klicka på ditt kort under rubriken Bankkort till höger
  4. Klicka på “slidern” så att den flyttas till 0 (se bild nedan)

Swedbank - avstängt internetköp

Via mobilappen

  1. Logga in i appen
  2. Klicka på menysymbolen uppe i vänster hörn
  3. Välj Konton och kort
  4. Scrolla ner till Hantera kort
  5. Välj Internetköp
  6. Klicka bort bocken för att stänga kortet för internetköp

SEB

Hos SEB går det för tillfället bara att spärra sitt kort för internetköp i deras app. Ladda ner appen till din telefon och följ deras instruktionsfilm som du hittar på YouTube.

I ett mejl till CyberInfo meddelar SEB att de på sikt kommer att erbjuda möjligheten att stänga kort även i sina övriga kanaler.

Nordea

Nordea har valt att internetköp för deras kort alltid är avstängt3. Här behöver du alltså inte göra något för att stänga kortet. När du vill öppna kortet för att köpa något på internet öppnar du istället kortet tillfälligt.

Via internetbanken

  1. Välj fliken Kort
  2. Klicka på rubriken Öppna och stänga kort
  3. Klicka på Ändra längst ner till höger
  4. Under Kortköp på internet väljer du Alla internetköp, 60 min och klickar på Spara.
  5. Nu kan du handla på internet i 60 minuter, därefter stängs kortet för internetköp igen

Via mobilappen

Se deras instruktionsfilm på YouTube

3. Spärra obehörig adressändring

Det går att förhindra att någon ändrar din adress hos både Skatteverket och Svensk Adressändring AB. När spärren har aktiverats krävs det verifiering med BankID för att kunna ändra adressen. I samband med bedrägerier och ID-kapningar är det vanligt att adressen ändras för den utsatte.

OBS: Tänk på att spärra adressändring hos både Skatteverket och Svensk Adressändring!

  • Hos Skatteverket loggar du in till deras tjänst Spärra obehörig adressändring och följer instruktionerna. Läs gärna också deras information.

  • Hos Svensk Adressändring AB aktiverar du Adresslåset genom att fylla i dina uppgifter och bekräfta med ditt BankID.

Övriga tips

Det finns en mängd andra saker du bör tänka på – och framför allt ska vara observant på. Det finns en del tecken att på att ett bedrägeri eller ID-kapning har skett, eller är på väg att ske.

  • Var observant på kreditupplysningskopior! När en bedragare handlar för lite större summor, eller tecknar abonnemang i ditt namn, görs oftast en kreditupplysning på dig. Om du inte känner igen dessa – ta genast kontakt med företaget som gjort kreditupplysningen och bestrid köpet/krediten eller abonnemanget!

  • Se till att ingen kommer åt din post! Många bedrägerier går ut på att komma åt personliga uppgifter, bankkort, ID-kort etc via din brevlåda.

  • Se upp för BankID-kapningar! Knappa aldrig in din kod i BankID-appen för att verifiera dig på uppmaning av någon som ringt dig! Se polisens film Skydda dig mot telefonbedragare

Referenser